Budolfi kirke og aalborg tårnet
Bratten Strand

Strategi 2024 - 2030

Foto:Destination NORD&Daniel Brandt Andersen
Under titlen ”Meget mere end bare turisme 2.0 – Bæredygtig turismeudvikling med stor impact” lægger Destination NORD op til en ny måde at tænke turisme på.

Siden 2021 har vi i Destination NORD arbejdet for at samle hele destinationen i ét forpligtende fællesskab, hvor alle står sammen om at løfte opgaven med at udvikle vores fælles destination til en nationalt og internationalt attraktiv destination med produkter og oplevelser i international kvalitet. 

Destinationens første strategiperiode 2021-2023 havde fokus på at samle destinationens kommuner, virksomheder og andre partnere under overskriften ”Meget mere end bare turisme”. Det er lykkedes, og vi står på et stærkt fundament, hvor vi har styrket forståelsen af, at turisme både er et erhverv i sig selv og en katalysator for ansvarlig udvikling af vores kommuner og lokalsamfund. 

Med den nye strategi sætter vi barren endnu højere for vores samarbejde med virksomhederne og kommunerne. Vi vil gøre vores turismeerhverv endnu stærkere, og vi vil have endnu mere fokus på at styrke den impact (værdiskabelse), som turismen har på bæredygtig udvikling af vores byer og lokalsamfund og til at skabe mere velfærd i det hele taget. 

Turismen gør en mærkbar og vigtig forskel for virksomheder, kommuner, borgere, lokalsamfund og erhvervs- og leisure-turister i vores destination. Året rundt.

Erhvervsstrategi

Destination NORDs erhvervsstrategi omfatter den del af turismen, hvor man rejser til destinationen for at arbejde, foretage forretningsbesøg eller deltage i sportskonkurrencer, kongresser, messer mv.

”Meget mere end bare erhvervsturisme” er titlen på strategien, der tager udgangspunkt i destinationens to stærke dynamoer – Frederikshavn og Aalborg – og et oplevelsesmæssigt stærkt bagland samt erhvervsmæssige styrkepositioner.

Erhvervs- og mødeturismen i destinationen udgør 25 % af den samlede turismeomsætning eller ca. 1,9 mia. kr. Omkring 33 % af omsætningen kommer fra udenlandske erhvervsrejsende.

Destination NORD erhvervsstrategi mockup

Foto:Destination NORD