Markedsføring og PR i 2023
Her samler vi vores markedsføring- og PR aktiviteter for 2023
Vores markedsføringsaktiviteter og kampagner er i fuld gang på vores markeder.
Primære markeder
Sekundære markeder
Målgrupperne for kampagneaktiviteterne i år er rejsende med og uden børn, og vi sætter fokus på vores fire stjernedestinationer:
- Aalborg
- Kattegatkysten
- Skagen
- Læsø
Det sker med udgangspunkt i fire tværgående hovedtemaer:
Naturoplevelser | Kunst, kultur og historie | ||
Madoplevelser | Børnenes Nordjylland |
Kreativer og budskaber er udarbejdet, så vi kommer hele vejen rundt i forhold til de forskellige målgruppers præferencer og rejsemotiver. Det er selvfølgelig også strategisk udvalgt på baggrund af forskellighederne i rejsemotiver fordelt på markederne.
Vi vil herunder gå i dybden med de forskellige kampagneaktiviteter, målgrupper, medievalg samt fremvise nogle udsnit af resultaterne fra de enkelte kampagner.
God læsning!
* Kampagneoverblikket bliver løbende opdateret.
Kampagnespor 2023
Alle kampagnespor kombinerer forskellige stjernedestinationer og tværgående temafortællinger med de relevante målgrupper og markeder. På denne måde matcher vi de rette produkter og budskaber med de mest værdifulde modtagere.
- Always on
- Naturligvis Nordjylland
- Sommer i Aalborg
- Giv hverdagen en pause
- Hjemme udendørs
- Børnenes Nordjylland
- Jul i Nordjylland
Formål: Destination NORD skal være i potentielle gæsters bevidsthed hele året rundt, for danskerne er altid i inspirationsmode.
Hovedstadsområde, Midtjylland & Nordjylland | Inspirerende, sæsonbetonede indhold der promoverer egne kanaler | ||
Året rundt | SoMe, Webside, Google Display, Google Search | ||
Børnefamilier & par uden børn |
Nyhedsbrev
Periode: hele året
Åbningsrate på 46%
499,817 e-mails sendt
Google Ads
Tal for hele året
- Eksponeringer: 45.5 mio.
- Kliks: 247 t
Her ses et eksempel på søgeordet "seværdigheder"
- Eksponeringer: 93.976
- Klik: 27.803
- CTR: 29,59%
Formål: Potentialet for dagsturisme & weekendophold i lokalområdet skal indfries løbende gennem aktuelle & konkrete markedsføringsindsatser der kan igangsættes agilt optimeres løbende over hele år
Region Nordjylland & øverste Midtjylland | konkrete begivenheder/events & oplevelser der passer til årstid | ||
Året rundt (fokus på helligdage & særlige events/begivenheder) | SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, Google Search, YouTube | ||
Defineres af anledning |
Efterårskampagne for halloween
Periode: 06.10-29.10
- Visninger af landingsside: 3.560
- Rækkevidde: 90.685
- Eksponeringer: 228.270
Halloween i Aalborg Zoo
Periode: 25.09-29.10
- Visninger af landingsside: 586
- Rækkevidde: 38.351
- Eksponeringer: 116.031
Høstfest og Lysfald i Fårup Sommerland
Periode: 25.09-21.10
- Visninger af landingsside: 797
- Rækkevidde: 51.515
- Eksponeringer: 122.192
Vand & Waders
Ny vandfestival Vand & Waders løb af stablen i Asaa, Sæby og Hals i weekenden 25.-27. august.
Kanaler: META, website, digitale skærme i gågaden i Aalborg + NT's busser
Periode: 13.08- 25.08
Resultater:
-
139.751 visninger
-
154 reaktioner
-
1.275 kliks
SUP-festival
Ny SUP Festival i seks havne med gode oplevelser på og ved vandet for både børn og voksne.
Kanaler: META, website, digitale skærme i gågaden i Aalborg + NT's busser
Periode: 7. august– 19. august*
Resultater
- 26.772 visninger
- Reaktioner: 33
- Kliks: 299
* Bemærk at dette kun er resultaterne fra 7.-19. august efter vi startede annonceringen op på vores nye annoncekonto.
Formål: Aalborg skal blive mere kendt og valgt som sommerferie- og leisureturisme destination. Vi sætter fokus på leisure-produkterne i Aalborg og kombinerer dem med de mest relevante målgrupper.
Danmark, USA & Norge | Aalborg som leisureferie destination | ||
Maj-Jun & Okt-Nov | SoMe, Influencerkanaler, Printmedier, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube | ||
Børnefamilier & par uden børn |
Danmark
Vi har fundet 4 aalborgensiske guider, der viser deres favoritter i Aalborg. 20 aktører inddraget i produktionen.
Norge
Forårskampagne
Kanaler: digital advertorial, Meta
Periode: 10.04.-30.04.
Målgruppe: Livsnydere 35+
Resultater
-
Meta: 24.069 klicks / CTR 1,03%
-
Advertorial: 21.922 visninger; CTR 2,1%; 68sec gns time on site
US
Kanaler: YT, Meta, display
Målgruppe: 25+ greater NYC catchment are
Periode:15.05. – 09.06.
Resultater: TBC
Formål: Indsats for at skabe en helårsdestination og fremvise de talrige muligheder udenfor højsæsonen samt at appellere til korte getaways i Danmark
Danmark | Hele destinationen, konkrete oplevelser + overnatningssteder, der passer til målgruppen | ||
Skuldersæson (Mar-Maj & Sep-Nov) | SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Google Display, YouTube, partnerkanaler, OOH | ||
Par uden børn 35+ |
Danmark
Periode: oktober
Vi brugte annoncer til at lede besøgende til vores hjemmeside, hvor de kan tage en interaktiv test for at finde den guide, der passer bedst til dem og opdage spændende pauser fra hverdagen. Vores kampagne omfatter syv 48-timers guider, der fremhæver forskellige aspekter af vores destination, herunder natur, gastronomi, kunst og kultur samt wellness.
YouTube
- Nordjylland:
- 213.993 eksponeringer
- 84.369 interaktioner
- Resten af Danmark:
- 887.432 eksponeringer
- 348.825 interaktioner
Meta
- Nordjylland:
- 235.970 eksponeringer
- 2.361 kliks
- Resten af Danmark:
- 857.942 eksponeringer
- 8.159 kliks
Google Display
- Nordjylland:
- 5.818.089 eksponeringer
- 2.456 kliks
- Resten af Danmark:
- 24.571.804 eksponeringer
- 9.618 kliks
Formål: Udendørsoplevelser er megatrend der passer perfekte ind i vores destinations fyrtårne og oplevelser
Tyskland, Danmark & Holland | Kattegat & Læsø, Campingpladser på tværs af destinationen | ||
April-September | SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Influencerkanaler, Special interest nichemedier, Camp2Go NL | ||
Børnefamilier & par uden børn med outdoor interesse |
Holland
Forårskampagne 27.03.-09.04
- Fokus på camping
- Kanaler: DPG native kampagne
- Målgruppe: Campister 25+
Resultater
- Native article: 13k unikke pageviews; 54sec time on site
-
Native post: 444.474 visninger; CTR 0.38%
Foto:Destination NORD
Danmark
Samarbejde med @sarahinthegreen
Kanaler: Instagram, nyhedsbrev
- Opslag
- Reach: 3094
- Eksponeringer: 3310
- Interaktioner: 258
- Reel
- Reach: 4127
- Afspilninger: 4860
- Interaktioner: 296
Samarbejde med Benjamin Kanu
Samarbejde for at få folk ud i naturen og sanke.
Kanaler: Website, Instagram, nyhedsbrev
3 videoer med Skagen, Hammer Bakker og Læsø
Følgere: 32,1 t
Visninger: 77 t - 107 t
Likes: 875- 1.154
Formål: Vi skaber en samlet fortælling om den oplagte destination for børneferie ved at sætte vores fyrtårne forrest og gør det nemt & attraktiv for børnefamilier at besøge destinationen
Tyskland, Danmark & Norge | Kattegat & Læsø samt relevante børneoplevelser på tværs af destinationen | ||
Inden skoleferier (forskelligt for hver marked) | SoMe, Webside, Nyhedsbrev, Influencerkanaler, relevante familiemedier (print + digital) | ||
Børnefamilier med børn (3-14) |
Danmark
Resultater
Periode: 29.08.-15.10.
Kanaler: Meta, Google Ads, Influencers
Meta: 437.098 visninger, 2.981 kliks
Google Ads: 814.690 visninger, 1.816 kliks
Influencer samarbejde
Charlotte Jakobsen
Stories: 11.640
Reel: 8.054
Christine Delmar
Stories: 4.900
Reel: 23.648
Sommerkampagne
alt.dk advertorials + Facebook promovering på Alt for damerne
Christine og familien fra Aalborg + Facebook promovering
Anne og familien fra Løkken + Facebook promovering
Diana og familien fra Hals + Facebook promovering
Alle tre advertorial og Facebook promoveringer har klaret sig over benchmark. Se de fulde overblik her.
Resultater
En visningstid på deres reel på 76 timer.
Der er mellem 11.000 og 14.900, der har set hver story.
Samarbejdet er ikke afsluttet endnu.
Tyskland
Formål: Potentialet for dagsturisme & weekendophold i lokalområdet indfries gennem aktuelle & konkrete markedsføringsindsatser om julen. Dette indfries ved at skabe en fælles fortælling om byerne på tværs. I juleperioden kan Nordjylland tilbyde den ro, som kendetegner området, men samtidig den magi, som kendetegner julen.
Nordjylland, Midtjylland, Norge & Sverige | Jul i Nordjylland med fokus på events/aktiviteter og get away | ||
November-december | Meta, YouTube, Google Display, digitale skærme i Aalborg midtby og indfaldsveje + NT's skærme i bybusserne, web, Playable, Plakater i gangbro i Frederikshavn, Instagram og TikTok | ||
Børnefamilier & par uden børn |
Web
46.242 kliks i alt på /jul
Gns. læsetid på alle sider: 47 sek.
/julearrangementer i Nordjylland: 1 min. 19 sek.
/Det sker i julen: 1 min. 15. sek.
META
DK
Visninger: 945.201
Unikke visninger: 212.790
Reaktioner (like, haha, love etc.): 1.609
NO
Visninger: 463.509
Unikke visninger: 76.908
Reaktioner (like, haha, love etc.): 975
Google Ads
Formål: Awarness
Visninger i DK: 1.892.566
Visninger i NO: 181.776
Nyhedsbrev
Det sker
Åbninger: 60.942
Antal kliks: 3.562
Inspirationsmail
Åbninger: 54.383
Antal kliks: 41.337
Klikrate: 54%!!
Julekalender
53.206 sessioner
3.157 unikke registreringer
Stabilt dagligt deltagerniveau på 1.900 og 2.500
35+ samarbejdspartnere inddraget
42 presseindsatser i 2023
Presseindsatser
Et udpluk af nogle af de presseindsatser vi har haft i 2023.
Tyskland
Welttourne
Den anmelderroste podcast Welttourne tog på weekendtur i Aalborg, hvor de besøgte Utzon Center, Fjordbyen og smagte på smørrebrød.
- I 2019 fik podcasten titlen, som en af de bedste programmer for året af Apple Podcast.
Rhein Zeitung
RZ-redaktør Jens Weber var på opdagelsestur med sin familie i Nordjylland. Han og hans børn lavede også en kort video af turen på øen Læsø, som hele familien var begejstret for. Rosalie (14) og Linus (10) fortæller interessante fakta om det vidunderlige nordlige Danmark.
- 597.000 købsvillige læsere
- 791.000 onlinebrugere
Welt am Sonntag
Artiklen i den tyske avis Welt am Sonntag udforsker smagen af tang. Her fremhæves Læsø Tangsafari og Læsø’s tangtage.
- Avisen beskæftiger sig med emner som politik, sport, kultur, rejsestof, økonomi etc.
- Læserne af avisen er 38% kvinder, 62% mænd og i alle aldre.
- 23,4 mio besøg online.
USA
Vogue
Artiklen beskriver populariteten af skandinavisk strandkultur, især i Cold Hawaii, og giver rejsetips inklusive transportmuligheder og udforskning af Aalborg. Aalborg Lufthavn er nævnt som den nærmeste internationale lufthavn til surfestedet Cold Hawaii. Utzon Center og Pier 5 anbefales som bemærkelsesværdige steder i Aalborg.
- Vogue er et amerikansk mode- og livsstilsmagasin
- VOGUE USA har 10,8 millioner læsere i print, 12 millioner unikke brugere på digitalt (flere globalt set) og 57 millioner følgere på de sociale medier.
- Magasinet henvender sig til en bred aldersgruppe, men primært til demografien fra 17-29 år
Forbes
Flot artikel som fremhæver tre af vores stjernedestinationer. Her fremhæves Aalborgs kulturelle højdepunkter som Kunsten Museum of Modern Art og det legende Utzon Center. Restaurant Emils innovative seafood, og Pier 5 Hotels moderne indkvartering. REGAN Vest-museet hemmelige underjordiske bunker fremhæves som et fascinerende historisk besøg. På Læsø anbefales man at besøge den historiske saltfabrik og nyde seafood på Læsø Mejeri, Cafe & Vinbar. Endelig fremhæves Skagen for sin naturskønhed, Skagens Museum og kulinariske oplevelser på Brøndums Hotel og Ruths Hotel.
- Amerikansk erhvervsmagasin med fokus på finans, industri, investeringer og marketing.
- FORBES har over 72 millioner unikke besøgende om måneden, printcirkulation er på over en halv million.
- Website er det 16. mest besøgte i USA inden for sin kategori (US medier)
United Kingdom
The Independent
Et imponerende pressebesøg har ført til en to inspirerende guides. En guide om Aalborg, der udforsker byens arkitektoniske vidundere, verdenskendt street art og den strålende havnefront. Artiklen præsenterer de bedste ting at gøre, steder at bo, shoppe og spise i Aalborg. En guide om Skagen, hvor fokus er på det unikke naturfænomen Råbjerg Mile samt anbefalinger til overnatning, oplevelser og seværdigheder samt spisesteder.
- The independent har 114 millioner besøgende online hver måned.
Holland
Margriet
Tilbage i april 2022 tog vi imod AA-mediet Margriet fra Holland. Et af landets ældste damemagasiner, med 1. udgivelse tilbage i 1938. Den 9. august 2023 kunne magasinets læsere fordybe sig i, ikke mindre end 8 sider om skønne Læsø og Aalborg.
- Værdi: 645.000 DKK
- Oplag: 122.580
Camp To Go
Vi kan se frem til en TV-udsendelse om camping i Nordjylland i efteråret 2023. Programmet er udviklet af den hollandske (camping-) brancheforening, og sendes på RTL4. I Holland er der pt 4 millioner aktive campister og +560.000 registrerede campingkøretøjer.
- Sendes på RTL4 med et seertal på omkring 400.000 pr. udsendelse.
- Camping var i 2022 den største overnatningsform på det hollandske marked, og har i 2022 vækstet med 37%.
Foto:Margriet
3 op reis
Hollandsk rejseprogram, der sendes på NPO 3. Tv-værten Jurre er på roadtrip langs Danmarks kyst. Han besøger landets nordligste punkt: Skagen. Efter en mellemlanding i Lønstrup slutter Jurre sin tur i Aalborg. Se udsendelsen her.
- Hollandsk public-service tv-kanal
- 364.000 seer i alt
Sverige
Foto:Motorföraren
Motorföraren
En reportage om en tur til Danmark. Her kommer både anbefalinger på oplevelser i Frederikshavn, Strandby og Skagen. Her lægges vægt på de forskellige seværdigheder i de pågældende byer, de flotte sandstrande og den lokale smag.
- Motorföraren er en alsidig motorblad, der dækker de forskellige emner som bilnyheder, trafiksikkerhed, biltilbehør, rejser, campingvogne og autocampere.
- TS-kontrolleret oplag: 12.700 eksemplarer (2021)
Danmark
Jysk Fynske Medier
Jysk Fynske Medier har udgivet 2 artikler omhandlende The Reef i Frederikshavn og Hotel Nygaard på Læsø.
- JFM er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern og dækker hele landet.
- JFM når over 3 millioner kontakter hver uge.
Head of Marketing & Development
PR & Partner Relations Manager
Marketing Manager